Yoga και οι πολύπλευρες επιδράσεις της στην υγεία

Ας προσπαθήσουμε για αρχή να προσεγγίσουμε τι είναι η Yoga ώστε στην πορεία να μπορέσουμε να καταλάβουμε πώς επιδρά θετικά στο σώμα.

Yoga λοιπόν είναι μια από τις αρχαιότερες επιστήμες του κόσμου. Είναι ένα ολιστικό σύστημα προσέγγισης της ανθρώπινης ύπαρξης και ενός ισορροπημένου τρόου ζωής.

Σε πρακτικό επίπεδο η Yoga φέρνει σε εξισορρόπηση και εναρμόνιση, σώμα, μυαλό, συναίσθημα και ψυχή.

Έχουν γίνει πολλές μελέτες και έρευνες σχετικά με τη θετική επίδραση της πρακτικής της Yoga στην υγεία. Η πρακτική της Yoga βέβαια δεν περιλαμβάνει μόνο την άσκηση. Μια ολοκληρωμένη πρακτική περιλαμβάνει
• Asana
• Pranayama
• Απαγγελία Mantra
• Βαθιά χαλάρωση
• Τεχνικές διαλογισμού

Όταν λοιπόν εξασκηθούν όλα τα παραπανω συστηματικά, ιδανικά δια βίου, καταγράφονται οι παρακάτω επιδράσεις στην υγεία.

Βελτίωση ευλυγισίας

Ένα από τα θέματα που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής είναι η βράχυνση των μυών. Εξαιτίας την πολύωρης καθιστής θέσης, της χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή και κινητού τηλεφώνου κτλ, οι μύες του ανθρώπινου σώματος «κονταίνουν», πράγμα που δημιουργεί πολλά προβλήματα στην καθημερινότητα του ανθρώπου. Μέσω της Υoga, οι θέσεις που παίρνει το σώμα του ασκούμενου μέσα στην πρακτική, συμβάλλουν στη διατήρηση του φυσικού μήκους των μυών, καθώς και στην αύξηση της ευλυγισίας τους.

Αύξηση μυικής δύναμης

Ένας ιδανικός συνδυασμός για την βέλτιστη κατάσταση του ανθρώπινου σώματος είναι η ανάπτυξη μυικής δύναμης, σε συνδυασμό με την ευλυγισία. Μυική δύναμη είναι η ικανότητά μας να υπερνικάμε εξωτερικές δυνάμεις ή το βάρος του σώματός μας. Πράγμα το οποίο συμβαίνει στις τάξεις Yoga μέσω των θέσεων που παίρνει το σώμα.

Βελτίωση στάσης σώματος

Η Yoga ασχολείται με το σώμα από τα πέλματα έως την κορυφή του κεφαλιού. Φροντίζοντας την ευθυγράμμιση όλου του σώματος. Επομένως συνδυάζοντας ταυτόχρονα την ευθυγράμμιση, την ευλυγισία και την δύναμη, καταλήγουμε στην βελτίωση της στάσης του σώματος.

Προστασία των αρθρώσεων

Μέσα από την πρακτική της Yoga οι αρθρώσεις ανοίγονται σε όλο το εύρος της κίνησής τους. Αυτό βοηθά στην πρόληψη του εκφυλισμού των αρθρώσεων, στην αποσυμπίεσή τους, καθώς και στην διατήρηση της κινητικότητάς τους.

Βελτίωση της υγείας των οστών

Πολλοί πιστεύουν πως μόνο οι ασκήσεις βαρύτητας όπως το τρέξιμο, το περπάτημα και τα άλματα ασκούν αρκετή πίεση στα οστά προκειμένου να διατηρηθεί η πυκνότητά τους. Νέα μελέτη όμως συμπεριλαμβάνει στα οφέλη της Yoga την καλύτερη ισορροπία και συντονισμό. Αυτό σημαίνει ότι προστατεύει από τις πτώσεις, μια σημαντική αιτία οστεοπορωτικών καταγμάτων.

Βελτίωση της ροής του αίματος

Ανάλογα με την θέση που παίρνει το σώμα στην πρακτική, αιματώνονται περισσότερο και συγκεκριμένες περιοχές. Οι στροφές κινούν το αίμα στα εσωτερικά οργανα και επιτρέπουν στο νέο οξυγονωμένο αίμα να κυκλοφορήσει παντού μόλις τελειώσει η περιστροφή. Οι ανεστραμμένες θέσεις βοηθούν το φλεβικό αίμα από τα πόδια να κυλήσει προς την καρδιά, όπου μπορεί να αντληθεί στους πνεύμονες για να οξυγονωθεί.

Ενίσχυση του ανοσοποιητικού

Η εναλλαγή των θέσεων οδηγεί σε συστολή και διαστολή των μυών και κίνηση των οργάνων του σώματος προς διαφορετικές κατευθύνσεις με αποτέλεσμα την αυξημένη ροή της λέμφου. Η λέμφος με τη σειρά της εμποδίζει την εμφάνιση λοιμώξεων και συμβάλλει στην απόρριψη τοξινών.

Αύξηση του καρδιακού ρυθμού

Αν και η Yoga δεν είναι αερόβια άσκηση, παρόλα αυτά όταν η πρακτική μας έχει ροή και ζωντάνια οι καρδιακοί μας παλμοί ανεβαίνουν, οπότε και μειώνεται το ρίσκο καρδιακής προσβολής. Επίσης, μελέτη έχει δείξει πως οι μαθητες που ασκούνται σε τεχνικές Pranayama μπορούν να κάνουν περισσότερη άσκηση με λιγότερο οξυγόνο.

Μείωση της αρτηριακής πίεσης

Έρευνες που πραγματοποιήθηκαν από το 1983 έως και το 2018 έδειξαν πως συγκεκριμένες τεχνικές, όπως η διανοητική χαλάρωση και οι τεχνικές pranayama, σε συνδυασμό με την κίνηση του σώματος οδηγούν σε μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Ρύθμιση της λειτουργίας των επινεφριδίων

Τα επινεφρίδια είναι αδένες που συνδέονται με τη διαδικασία αύξησης της κορτιζόλης καθ’όλη τη διάρκεια της μέρας. Η αύξησή της μας βοηθά να ξυπνήσουμε το πρωί και η μείωσή της να κοιμηθούμε το βράδυ. Η ισορροπία αυτή όμως διαταράσσεται με την επίδραση του χρόνιου στρες. Η Yoga συμβάλλει στη μείωση του στρες, επομένως και στη ρύθμιση των επιπέδων της κορτιζόλης.

Βελτίωση της διάθεσης

Οι ενδορφίνες είναι οι ορμόνες της χαράς, οι οποίες παράγονται στο σώμα 10 λεπτά αφού ξεκινήσουμε την άσκηση. Έτσι όταν απελευθερώνονται στο σώμα μας, χαρίζουν μια αίσθηση ευφορίας και βελτιωμένης διάθεσης συνολικά.

Συνοπτικά, μπορούμε να πούμε πως η Yoga αξίζει να προσεγγιστεί ως τρόπος ζωής και όχι ως άσκηση. Ο κάθε ασκούμενος θα κερδίσει όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την απευθευθέρωση από εντάσεις, την ισορροπία της αναπνοής και του νου. Καταφέρνει τέλος, να μας φέρει συνειδητά στο παρόν, ώστε να απολαμβάνουμε το μέγιστο δώρο, αυτό της ζωής.

 

Υπογράφει η Κατερίνα Τσιπουρίδου.