Τρέξιμο και Γιόγκα

Υπάρχει, άραγε, έστω ένας δρομέας που να μην του αρέσει το τρέξιμο; Σίγουρα όχι. Η αίσθηση της ελευθερίας, η ευφορία που βιώνει, η αποφασιστικότητα και η αυτοσυγκέντρωση είναι ποιότητες που ο καθενας μας επιζητά στην καθημερινότητά του. Δυστυχώς, οι περισσότεροι δρομείς θα βιώσουν κάποιον τραυματισμό κατά τη διάρκεια της ενασχόλησής τους με το τρέξιμο.

Με τον τραυματισμό έρχονται κι η απογοήτευση, η δυσαρέσκεια, η χαμήλη αυτοπεποίθηση. Ίσως γι’ αυτό να βλέπουμε δρόμεις να θέλουν να τρέξουν ενώ είναι τραυματισμένοι. Κάπου εδώ έρχεται η γιόγκα.

Με την άσκηση σε αυτήν, το σώμα αποκτά μεγαλύτερη ευλυγισία (οι μύες μεγαλύτερο εύρος κίνησης) και δυναμώνει εν γένει. Ο ασκούμενος στη γιόγκα λαμβάνει ακριβώς εκείνο που χρειάζεται. Και όσο πιο δύσκαμπτο κι αδύναμο ένα σώμα τόσο μεγαλύτερα τα οφέλη που θα αποκομίσει. Σε θέματα αναπνοής και λιγότερου στρες όλοι θα ωφελήθουν τα μέγιστα μέσω των τεχνικών πραναγιάμα και διαλογισμού.

Η γιόγκα λειτουργεί ως καταλύτης που επιτρέπει στο σώμα να επιστρέψει σε ένα επίπεδο ισορροπίας και συμμετρίας. Το τρέξιμο είναι ένα άθλημα στο οποίο οι ίδιες μυικές ομάδες συσπώνται ξανά και ξανά. Οι μυικές ίνες, ως αποτέλεσμα της επαναλαμβανόμενης μυικής σύσπασης, κονταίνουν. Αυτό δημιουργεί ανισορροπίες στο μυοσκελετικό σύστημα, μειώνοντας το εύρος της κίνησης στις σχετικές αρθρώσεις. Πολλόι δρομικοί τραυματισμόι είναι αποτέλεσμα μυοσκελετικής ανισορροπίας που συνέβη εξαιτίας ενός επαναλαμβανόμενου μοτίβου κίνησης.

Οι δρομείς γνωρίζουν τις παρενέργειες του τρεξίματος. Οι τραυματισμοί είναι σημαντικό μειονέκτημα αλλά τα οφέλη της ενασχόλησης με το τρέξιμο ξεπερνούν τα ρίσκα. Πάντως, πρέπει να γίνει κατανοητό πως δεν ευθύνεται μόνο το τρέξιμο για τους δρομικούς τραυματισμούς. Η καθιστικη ζωή και η εργασία σε περιβάλλον γραφείου παίζουν σημαντικό ρόλο.

Περνάμε πολλές ώρες καθισμένοι σε μια καρέκλα γραφείου – χώρις, μάλιστα, να έχουμε την κατάλληλη στάση σώματος. Με τον καιρό δημιουργούμε μοτίβα στο σώμα μας που τα διατηρεί για όλη τη μέρα και κάθε μέρα. Έτσι, το μοτίβο της λανθασμένης στάσης στην καρέκλα γίνεται το σχήμα του σώματος μας. Συνέπεια αυτού, πόνοι στη μέση, στον αυχένα, ένταση στος ώμους, αδύναμος κορμός και κοιλιακοι μύες, κοντοί οπίσθιοι μηριαίοι και γλουτιαίοι.

Η γιόγκα, ως ένα αρχαίο σύστημα υγείας, περιλαμβάνει πόζες (asanas) που διατείνουν και ενδυναμώνουν τους μύες, επιτρέποντας στο μυοσκελετικό σύστημα να επανακτήσει ισορροπία και συμμετρία.

 

Αθανασίου Γιάννης
ερασιτέχνης δρομέας, yoga instructor

Πηγή: Yoga for Runners, Christine Felstead