Φαγόπυρο ή Μαυροσίταρο : Η Ρωσική τροφή θαύμα!

Είμαι το παιδί του φαγόπυρου!
Αυτό θα μπορούσε να πει ο οποιοσδήποτε που έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στην Ρωσία. Αυτό που τα τελευταία χρόνια αρχίζει και έρχεται όλο και περισσότερο στην επιφάνεια στον κύκλο των υπερτροφών, ήταν η τροφή των φτωχών και στα δύσκολα χρόνια που διενυε η Ρωσία, στα τέλη της δεκαετίας του 80 και αρχές της δεκαετίας του 90, αποτελούσε μερικές φορές και την μόνη τροφή στα σπίτια των ανθρώπων. Χάρη στην υψηλή διατροφική της αξία (που εννοείται τότε δεν απασχολούσε κανέναν) και χαμηλο κόστος βοήθησε πολλοί κόσμο να επιβιώσει σε εκείνα τα χρόνια.

Αυτό το σκληρό σιτηρό υπήρξε η βασική διατροφή για τους ανατολικοευρωπαίους από αρχαιοτάτων χρόνων, και οι Ρώσοι έχουν τα πρωτεία σε αυτό. Από τις στέπες της Κεντρικής Ασίας και τις πεδιάδες της Σιβηρίας το μαυροσίταρο ταξίδεψε δια μέσου των ιστορικών εμπορικών δρόμων στη Δύση με το όνομα «Σαρακηνό Σιτάρι», προς τιμή των Μαυριτανών της Νότιας Ισπανίας. Η μικρή καλλιεργητική περίοδος και η δυνατότητά του να ευδοκιμεί και σε όλα τα εδάφη, το κατέστησε μια προσιτή σανίδα σωτηρίας για πολλούς φτωχούς αγροτικούς πληθυσμούς της Ευρώπης.

Το κλασικό πρωινό από φαγόπυρο βρασμένο σε γάλα ( η λεγόμενη kascha ). Όλα τα παιδιά που έχω γνωρίσει έχουν μεγαλώσει με αυτό και είμαι σίγουρη πως δεν υπάρχει Ρώσος που να μην το έχει αγαπήσει, σε κάποια στιγμή της ζωής του. Η γαρνιτούρα που συνοδεύει το κυρίως γεύμα αντί για ρύζι ή πατάτες. Αλεύρι από φαγόπυρο για την παρασκευή ψωμιού και διαφόρων άλλων προιόντων. Με λίγα λόγια χρησιμοποιείται με πολλούς και ποικίλους τρόπους

Και για να αναφερθώ περισσότερο στην διατροφική του αξία , το φαγόπυρο δεν περιέχει γλουτένη και είναι πλούσιο σε πρωτεϊνη, βιταμίνες της ομάδας Β, βιταμίνες Ε και Κ, φολικό οξύ, μέταλλα όπως το ασβέστιο, ο χαλκός, ο σίδηρος, το μαγνήσιο, το μαγγάνιο, ο φώσφορος, το κάλιο, το σελήνιο και ο ψευδάργυρος. Ιδανική τροφή για χορτοφάγους ή σε περιόδους αποχής από το κρέας.

Τέλος θα σας πω πόσο εύκολο είναι να παρασκευαστεί με τον πιο απλό τρόπο. Εγώ πολύ συχνά όταν διαθετώ λίγο χρόνο και θέλω να φαω κάτι γρήγορο και χορταστικό το μαγειρεύω έτσι απλά.

Ρίχνω μια κούπα σε ένα κατσαρολάκι και πρώτα το ξεπλένω λίγο για να φύγουν διάφορα σκουπιδάκια.
Δύο κούπες νερό, σκεπάζω το κατσαρολάκι με καπάκι και βράσιμο. Μολις πάρει την πρώτη βράση χαμηλώνω την φωτιά και αφήνω μέχρι να απορροφύσει όλο το νερό. Μπορείτε να προσθέσετε ότι μυρωδικά θέλετε και φυσικά αλάτι . Του πάει πολύ το φύλλο δάφνης . Εγώ επίσης προσθέτω κουρκουμά γιατί μου αρέσει πολύ. Τέλος προσθέτω στο τέλος λίγο ελαιόλαδο, περίπου μια κουταλιά της σούπας ( στην Ρωσία φυσικά προσθέτουν βούτηρο ή μαργαρίνη ). Καλή σας όρεξη!

Ξένια Ηλινά
Δασκάλα Γιόγκα και Διαλογισμού
Project Manager Anahata Yoga Studio